lis1

Alla inlägg den 5 januari 2016

Av lis1 - 5 januari 2016 16:09

Jahapp, då var det helg igen och man har helt tappat orienteringen i vilken dag det är! Nu är man ju ledig en dag igen, mysigt med helg mitt i veckan! I dag har jag mumsat i mig kinamat och det var så gott efter all julmat! Efter maten fick jag en tillfällig ide om att man skulle kanske äta nåt nyttigt så jag tog fram de sockerfria godisarna till kaffet som jag gjorde innan jul. Sambon, som är en väldigt ärlig människa sa direkt att de verkligen inte var goda - och han har helt rätt! De är faktiskt rakt äckliga! De smakar som spånskiva sa han och  det stämmer faktiskt! Men visst är det lite underligt att man vet hur spånskivor smakar? Vi har pratat om det att man vet hur många konstiga  saker smakar! Man måste ju  alltså ha smakat på dem. T ex vet man väldigt väl hur grus, sand, gräs och lera smakar! Likaså vet i alla fall jag hur fogmassa som sitter på listerna på en husvagn  smakar! Och när man hittade en klick på spisen en gång och helt oförklarligt tänkte - sirap - och stoppade i munnen och det var ..härsket fett från fläkten - så glömmer man aldrig hur det smakar heller! Nej, man brukar lura sig själv när man försöker intala sig att något jättenyttigt är gott och jag är ju en sån som i perioder   får för mig  att vi ska äta nyttigt! Stackars familj som har fått stå ut med alla mina ideér genom åren!  i fjol till jul testade jag och övriga tjejer i familjen på att göra nyttig ris a la malta, gjord på keso och grädde! Det var ingen smaksensation direkt! Det slutade med att vi både åt den salta, konstiga keso a la maltan och sen åt vi lika mycket glass och chokladsås som grabbarna gjorde ändå! Eftersom jag är en sådan som läser ALLA löpsedlar med stort intresse - särskilt såna som det står "här är den farliga maten" "det farliga fettet" "hälsokosten som kan göra dig sjuk - hela listan" så har jag i perioder fått för mig att , särskilt barnen, inte fått äta vissa saker! Om jag läste om det farliga transfetterna så undvek jag dem i några veckor upp till några månader, men sen glömde jag bort det och barnen fick äta det tidigare bannlysta livsmedlet igen! Perioder av noll tolerans mot  flingor och istället försöka entusiasmera famljen i att äta hemmagjord musli a´la kaninfoder style var inte heller lätt! Perioden då jag tvingat familjen att äta hallon i tid och otid har  gått över i alla fall, och snart har ju alla barn flyttat hemifrån så då får de ju läsa sina egna löpsedlar och bilda sig egna uppfattningar om vad som är onyttigt!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards