lis1

Alla inlägg den 24 januari 2016

Av lis1 - 24 januari 2016 20:42

Men hörni, vilken härlig söndag! Strålande sol och fem minusgrader  efter flera dagar av sträng kyla! Man riktigt såg hur alla tinade upp lite, grannar var ute och promenerade, barn åkte pulka, folk som man inte sett sen nån gång i höstas stod helt plötsligt ute på sina tomter och man anar att det finns en  vår ändå! Jag och en av mina söner tog en grillkorv-dag idag! Så himla mysigt att sitta vid en eld, med korv, kaffe och ballerinakex!! Det är så mysigt med öppen eld och vi gjorde även varma mackor i mackjärnet! Jag är själv ganska dålig på att göra upp eld - det finns inte så mycket grottmänniska i mig! Det visade sig ofta när vi bodde i vårt gamla hus där vi hade en täljstenskamin som vi köpt för att spara lite på värmen! Varje morgon samma procedur- jag  gick ner på nedervåningen och började dagen  med att tända eld i spisen! Jag använde papper och ved och tände på .... och det rök...... och det rök........ och till slut gick brandvarnarna igång, och jag fick lov att öppna balkongdörren och fönstret i vardagsrummet och ytterdörren för att vädra ut röken! Mina barn säger att de minns inte annat än att de vaknade i stort sett varje morgon av brandvarnarnas tjut och att de kom ner till en iskall nedervåning då jag ju kylt ut alla rum vid vädringen! När vi sedan skulle sälja huset efter några år så var vi tvungna att måla om hela taket i vardagsrummet för all rök som jag släppt ut där och jag undrar om vi verkligen tjänade så mycket på värmekostnaden i slutändan! Jag skulle nog inte fått något miljöpris i energisparande precis!


Men åter till korvgrillningen! Det är ju så gott att grilla korv ute, och när jag var liten försökte min pappa  lära mig grilla! Min pappa  är en mästare  på att grilla korv! Han är jättenoga när han grillar, han grillar sakta och omsorgsfullt och får alltid till genomvarma jättegoda korvar Själv är jag lite mer otålig när jag grillar - jag placerar grillpinnen med  korven där det brinner  och grillar snabbt så den blir svart på utsidan och  kall  inuti! Ofta så lyckas jag få pinnen att börja brinna också och det blir en lite pikant smak på korven där pinnen suttit!  Lika dumt  som när jag är ute och kör och bilen signalerar att den snart är  tom på bensin och  jag  kör jättefort för jag vill skynda mig hem innan bensinen tar slut!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards